L’Associació de Famílies d'Alumnes de l'Institut Jaume Balmes de Barcelona es constitueix d’acord amb els articles 22 i 27 de la Constitució Espanyola, article 5è de la Llei orgànica del Decret a l' Educació i el Decret 202/1987 de 19 de maig, respectant les previsions de la Llei 7/1997 de 18 de juny d’associacions i altres disposicions posteriors d’aplicació.
ESTATUTS DE L'ASSOCIACIÓ DE FAMÍLIES D'ALUMNES DE L’INSTITUT JAUME BALMES DE BARCELONA
Article 1
L'Associació de Famílies d'Alumnes de l'Institut Jaume Balmes, de forma abreujada es podran utilitzar les sigles AFA
Jaume Balmes, està constituïda a la població de Barcelona i es regeix per
aquests estatuts, per la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, del dret a
l'educació, el Decret 202/1987, de 19 de maig, del Departament d'Ensenyament i
les restants disposicions d'aplicació, i subsidiàriament per la Llei 4/2008, de
24 d’abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya, relatiu a les
persones jurídiques, i la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del
dret d’associació.
L'associació no té ànim de lucre.
Article 2
L'associació assumeix els objectius
següents:
a) Donar suport i assistència als membres de l'associació i, en general, als pares, mares o tutors/es d’alumnes, professorat i alumnat del centre i els seus òrgans de govern i de participació, en tot allò que fa referència a l'educació dels seus fills i filles i, en general, de tot l’alumnat matriculat al centre.b) Promoure la participació dels pares, mares o tutors/es en la gestió del centre.c) Assistir els pares, mares i tutors/es en l'exercici del seu dret a intervenir en el control i la gestió del centre.d) Promoure la representació i la participació dels pares, mares i tutors/es en el Consell Escolar del Centre Públic i altres òrgans col•legiats.e) Facilitar la col•laboració del centre en els àmbits social, cultural, econòmic i laboral de l'entorn.f) Col•laborar en les activitats educatives del centre i cooperar amb el Consell Escolar en l'elaboració de directrius per a la programació d'activitats complementàries, extraescolars o de serveis.g) Promoure les activitats de formació dels pares i mares, tant des del vessant cultural com de l'específic de responsabilització en l'educació familiar.h) D'altres que, en el marc de la normativa educativa, els assignin els seus estatuts.i) Promoure i realitzar tota mena d'activitats fisicoesportives.j) Promoure i realitzar tota mena d’activitats lúdiques i culturals.k) I, en general, totes les activitats que puguin afavorir el desenvolupament de la personalitat dels seus membres i la projecció del Centre per aconseguir la major perfecció del compliment de la formació integral dels alumnes.
Article 3.
El domicili de l’associació queda
fixat al número 121 del carrer Pau Claris de la ciutat de Barcelona, i el seu
àmbit d’activitats es circumscriu principalment a Catalunya.
Article 4
Poden ser socis o sòcies de
l'associació els pares, mares o els representants legals dels alumnes
matriculats al centre que manifestin la seva voluntat de pertànyer com a tals a
l'entitat.
L'admissió de socis i sòcies és
facultat de la Junta Directiva, que l'acorda un cop la persona que l’ha
sol•licitat ha acreditat la seva condició de pare o mare o tutor/a d'un o més
alumnes del centre.
Article 5
Són drets dels socis i sòcies:
a) Participar en les activitats de l'associació intervenint en les assemblees generals, exposant queixes i suggeriments per escrit a la Junta Directiva o oralment als delegats/ades de curs, que els traslladen a l'esmentada Junta en les seves reunions.b) Tenir veu i vot a les assemblees generals, tot seguint l’ordre del dia.c) Elegir i ser elegits membres de la Junta Directiva.d) Tenir un exemplar dels estatuts vigents.e) Consultar els llibres de l'associació, atenent a les restriccions de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.f) Rebre informació sobre el funcionament de l’AFA.
Són deures dels socis i sòcies:
a) Contribuir econòmicament a sostenir l'associació i les seves activitats satisfent les quotes i les derrames acordades.b) Complir els acords reglamentaris adoptats per l'associació a través dels seus diferents òrgans de govern, a fi d'assolir de la millor manera possible els objectius de l'entitat.
Article 6
Les persones associades poden ser
donades de baixa de l'associació per algun dels motius següents:
1. Renúncia voluntària comunicada per mitjà d'un escrit adreçat al president/a.2. Pèrdua de la condició de pare o mare d'alumne, de la pàtria potestat o de la representació legal.3. Falta de pagament de les quotes establertes, si ho decideix la Junta Directiva.4. Ús de l'associació o de la condició de soci amb finalitats diferents a les assumides estatutàriament per l'entitat.
Article 7
1. L'Assemblea General és l'òrgan
sobirà de l'associació; els seus membres en formen part per dret propi i
irrenunciable.
2. Els membres de l'associació,
reunits en Assemblea General legalment constituïda, decideixen per majoria els
assumptes que són competència d’aquest òrgan.
3. Tots els membres queden subjectes
als acords de l'Assemblea General, incloent-hi els absents, els qui en
discrepen i els presents que s'han abstingut de votar.
Article 8
L'Assemblea General té les facultats
següents:
a) Modificar els estatuts.b) Elegir i separar els membres de l'òrgan de govern i controlar-ne l'activitat.c) Aprovar el pressupost anual i la liquidació de comptes anuals, i també adoptar els acords per a la fixació de la forma i l'import de la contribució al sosteniment de les despeses de l'associació i aprovar la gestió feta per l'òrgan de govern.d) Acordar la dissolució de l'associació.e) Incorporar-se a altres unions d'associacions i separar-se'n.f) Sol•licitar la declaració d'utilitat pública.g) Aprovar el reglament de règim interior.h) Resoldre els recursos contra l’acord de la junta resolent el recurs contra el seu acord de baixa o separació definitiva, amb un expedient previ, dels associats i associades.i) Conèixer les sol•licituds presentades per ser soci o sòcia, i també les altes i les baixes d'associats i associades per una raó diferent de la separació definitiva.j) Resoldre sobre qualsevol altra qüestió que no estigui directament atribuïda a cap altre òrgan de l'associació. La relació de les facultats que es fa en aquest article té un caràcter merament enunciatiu i no limita les atribucions de l'Assemblea General.
Article 9
1. L'Assemblea General es reuneix en
sessió ordinària com a mínim un cop l’any, durant el sis primers mesos
posteriors al tancament de l’exercici econòmic però no durant els mesos de
juliol i agost ni en període de vacances escolars.
L’Assemblea General ordinària ha de
tractar com a mínim l’aprovació de la memòria i estat de comptes del curs
anterior i el projecte i pressupost del curs que s’inicia.
2. L'òrgan de govern pot convocar
l'Assemblea General amb caràcter extraordinari sempre que ho consideri
convenient, i ho ha de fer quan ho sol•liciti un 10% dels associats; en aquest
cas, l'assemblea ha de tenir lloc dins el termini de trenta dies a comptar de
la sol•licitud.
Article 10
1. L'Assemblea és convocada per
l'òrgan de govern mitjançant una convocatòria que ha de contenir, com a mínim,
l'ordre del dia, el lloc, la data i l'hora de la reunió.
2. La convocatòria s'ha de comunicar
deu dies naturals abans de la data de la reunió, individualment i mitjançant un
escrit adreçat al domicili que consti en la relació actualitzada d'associats i
associades, o adreçat al correu electrònic que hi consti, o per SMS, o al
tauler d’anuncis, o la web de l’AFA.
Les Assemblees Generals
extraordinàries es podran convocar, amb caràcter d’urgència, en un període
inferior a 10 dies d’antelació i mai menor de 24 hores.
3.
L’Assemblea General de socis es podrà reunir en un altre lloc diferent
de la seu social de l’AFA.
4. Les reunions de l'Assemblea
General, les presideix el president/a de l'associació. Si no hi és, l'han de
substituir, successivament, el vicepresident/a o el/la vocal de més edat de la
Junta. Hi ha d'actuar com a secretari/ària qui ocupi aquest mateix càrrec a la
Junta Directiva.
5. El secretari/ària redacta l'acta
de cada reunió, que ha de signar juntament amb el president/a, amb un extracte
de les deliberacions, el text dels acords adoptats, el resultat numèric de les
votacions i la llista de les persones assistents.
Al començament de cada reunió de
l'Assemblea General s’aprovarà, si s’escau, l'acta de la sessió anterior. Cinc
dies abans, de tota manera, l'acta i qualsevol altra documentació referent als
temes a tractar a l’ordre del dia, ha d'estar a disposició dels socis i sòcies
al local social o en el web de l’AFA.
Article 11
1. L'Assemblea General es
constitueix vàlidament sigui quin sigui el nombre d’associats/ades presents o
representats.
2. El 10% dels associats/ades poden
sol•licitar a l'òrgan de govern la inclusió en l'ordre del dia d'un o més assumptes
per tractar. En el cas que ja s'hagi convocat l'Assemblea, poden fer-ho dins el
primer terç del període comprès entre la recepció de la convocatòria i la data
en què aquest òrgan s’ha de reunir. L’assemblea únicament pot adoptar acords
respecte als punts inclosos en l'ordre del dia, llevat que s’hagi constituït
amb caràcter universal o que els acords es refereixin a la convocatòria d’una
nova assemblea general.
Article 12
1. En les reunions de l'Assemblea
General, correspon un vot a cada membre de l'associació, que ha de presentar
document acreditatiu de la seva identitat.
2. Els acords es prenen per majoria
simple de vots dels socis i sòcies presents o representats.
3. Per adoptar acords sobre la
modificació dels estatuts, la dissolució de l'associació, la constitució d'una
federació amb associacions similars o la integració en una de ja existent, i la
disposició o alienació de béns, es requereix una majoria qualificada dels
associats/ades presents o representats (els vots afirmatius superen la meitat
dels emesos). En qualsevol cas, l'elecció de la Junta Directiva, si es
presenten diverses candidatures, es fa per acord de la majoria simple o
relativa dels socis i sòcies presents o representats (més vots a favor que en
contra).
4. Les candidatures que es presenten
formalment tenen dret a una còpia de la llista dels socis i sòcies i dels seus
domicilis i adreces de correu electrònic, sempre que els associats ho
autoritzin expressament.
Article 13
1. Regeix, administra i representa
l'associació la Junta Directiva, que està composta pel president/a, el
vicepresident/a, el secretari/ària, el tresorer/a i els/les vocals. La Junta
Directiva pot quedar legalment constituïda amb els càrrecs de president/a,
secretari/a i tresorer/a; quedant la resta de càrrecs vacants. Aquests càrrecs
han de ser exercits per persones diferents.
2. L'elecció dels membres de la
Junta Directiva, que han de ser socis o sòcies, es fa per votació de
l'Assemblea General. Les persones elegides entren en funcions després d'haver
acceptat el càrrec.
3. El nomenament i el cessament dels
càrrecs s’han de comunicar al Registre d’Associacions mitjançant un certificat,
emès pel secretari/ària sortint amb el vistiplau del president/a sortint, que
ha d’incloure també l’acceptació del nou president/a i del nou secretari/ària.
4. Els membres de la Junta Directiva
exerceixen el càrrec gratuïtament.
Article 14
1. Els membres de la Junta Directiva
exerceixen el càrrec durant un període d’un any, sense perjudici que puguin ser
reelegits.
2. El cessament dels càrrecs abans
d'extingir-se el termini reglamentari del seu mandat pot esdevenir-se per:
a) dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit en el qual n'exposin els motiusb) malaltia que els incapaciti per exercir el càrrecc) baixa com a membres de l'associaciód) sanció per una falta comesa en l'exercici del càrrece) mort o declaració d’absència
3. Les vacants que es produeixin en
la Junta Directiva s'han de cobrir en la primera reunió de l'Assemblea General
que tingui lloc. Mentrestant, un membre de l'associació pot ocupar
provisionalment el càrrec vacant.
Article 15
1. La Junta Directiva té les
facultats següents:
a) Representar, dirigir i administrar l'associació de la manera més àmplia que reconegui la Llei; així mateix, complir les decisions preses per l'Assemblea General, d'acord amb les normes, instruccions i directrius que aquesta Assemblea estableixi.b) Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes públics i per exercir tota mena d'accions legals i interposar els recursos pertinents.c) Proposar a l'Assemblea General la defensa dels interessos de l'associació.d) Proposar a l'Assemblea General la defensa de l'establiment de les quotes que els membres de l'associació han de satisfer.e) Convocar les assemblees generals i controlar que es compleixin els acords que s'hi adoptin.f) Presentar el balanç i l'estat de comptes de cada exercici a l'Assemblea General perquè els aprovi i confeccionar els pressupostos de l'exercici següent.g) Contractar els empleats que l'associació pugui tenir i/o els serveis que necessiti.h) Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin amb normalitat.i) Establir grups de treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç els fins de l'associació, i autoritzar els actes que aquests grups projectin dur a terme.j) Nomenar els vocals de la Junta Directiva que s'hagin d'encarregar de cada grup de treball, a proposta dels mateixos grups.k) Dur a terme les gestions necessàries davant d'organismes públics, entitats i altres persones, per aconseguir:
- subvencions o altres ajuts- l'ús de locals o edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també un centre de recuperació ciutadana
l) Obrir comptes corrents i llibretes d'estalvis a qualsevol establiment de crèdit o d'estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició dels fons es determina a l'article 28.m) Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els estatuts i donar-ne compte en la primera reunió de l’Assemblea General.n) Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d'una manera específica a algun altre òrgan de govern de l'associació o que li hagi estat delegada expressament.
Article 16
1. La Junta Directiva, convocada
prèviament pel president/a o per la persona que el/la substitueixi, s'ha de
reunir en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres decideixin.
La Junta queda exempta de reunir-se durant les vacances escolars.
2. Les reunions dels membres de la
junta directiva no necessàriament han de ser presencials, es poden fer servir
els mitjans telemàtics (videoconferència, xats, internet...)
3. S'ha de reunir en sessió
extraordinària quan la convoqui amb aquest caràcter el president/a o bé si ho
sol•licita qualsevol altre membre de la Junta Directiva.
Article 17
1. La Junta Directiva queda
constituïda vàlidament si ha estat convocada amb antelació i hi ha un quòrum de
la meitat més un.
2. Els membres de la Junta Directiva
estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquin, encara que,
per causes justificades, poden excusar-se'n. L'assistència del president/a o
del secretari/ària o de les persones que els substitueixin hi és necessària
sempre.
3. La Junta Directiva pren els
acords per majoria simple de vots dels assistents.
Article 18
1. La Junta Directiva pot delegar
alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de treball
si compta, per fer-ho, amb el vot favorable de dos terços del seus membres.
2. També pot nomenar, amb el mateix
quòrum, un o uns quants mandataris/àries per exercir la funció que els confiï,
amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada cas.
Article 19
Els acords de la Junta Directiva
s'han de fer constar en el llibre d'actes i han de ser signats pel
secretari/ària i el president/a. En iniciar-se cada reunió de la Junta
Directiva, s'ha de llegir l'acta de la sessió anterior perquè s'aprovi o es
rectifiqui, segons escaigui.
Article 20
1. Són pròpies de la presidència les
funcions següents:
a) Dirigir i representar legalment l'associació, per delegació de l'Assemblea General i de la Junta Directiva.b) Presidir i dirigir els debats, tant de l'Assemblea General com de la Junta Directiva.c) Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d'empat.d) Establir la convocatòria de les reunions de l'Assemblea General i de la Junta Directiva.e) Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari de l'associació.f) Les atribucions restants pròpies del càrrec i les delegades per l'Assemblea General o la Junta Directiva.
2. El president/a és substituït, en
cas d'absència o malaltia, pel vicepresident/a o el/la vocal de més edat de la
Junta, per aquest ordre.
Article 21
El tresorer/a té com a funció la
custòdia i el control dels recursos de l'associació, com també l'elaboració del
pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Porta un llibre de caixa.
Signa els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Paga les factures
aprovades per la Junta Directiva, les quals han de ser visades prèviament pel
president/a, i ingressa el que sobra en dipòsits oberts en establiments de
crèdit o d'estalvi.
Article 22
El secretari/ària ha de custodiar la
documentació de l'associació; aixecar, redactar i signar les actes de les
reunions de l'Assemblea General i la Junta Directiva; redactar i autoritzar els
certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre de socis i
sòcies.
Article 23
La creació i constitució de
qualsevol comissió o grup de treball, l'han de plantejar els membres de
l'associació que vulguin formar-los, que n'han d'assabentar la Junta Directiva
i explicar les activitats que es proposen dur a terme.
La Junta Directiva s'ha de preocupar
d'analitzar les diferents comissions o grups de treball, els encarregats dels
quals li han de presentar un cop al mes un informe detallat de les seves
actuacions.
Article 24
Aquesta associació no té patrimoni
fundacional.
Article 25
Els recursos econòmics de
l'associació es nodreixen de:
a) les quotes que fixa l'Assemblea General per als seus membresb) les subvencions oficials o particularsc) les donacions, les herències o els llegatsd) les rendes del patrimoni mateix o bé d'altres ingressos que puguin obtenir-se
Article 26
Tots els membres de l'associació
tenen l'obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes o derrames,
de la manera i en la proporció que determini l'Assemblea General, a proposta de
la Junta Directiva.
L'Assemblea General pot establir
quotes d'ingrés, quotes periòdiques mensuals —que s'abonaran per mesos,
trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva— i quotes
extraordinàries.
Article 27
L'exercici econòmic coincideix amb
el curs escolar; comença l’1 de juliol i es tancarà el 30 de juny.
Article 28
En els comptes corrents o llibretes
d'estalvis obertes en establiments de crèdit o d'estalvi, hi han de figurar les
signatures del president/a, el tresorer/a i el secretari/ària.
Per poder disposar dels fons n'hi ha
prou amb dues firmes, una de les quals ha de ser la del tresorer/a o bé la del
president/a.
Article 29
L'òrgan de govern pot sancionar les
infraccions comeses pels socis i sòcies que incompleixen les seves obligacions.
Aquestes infraccions es poden
qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents poden
anar des d'una amonestació fins a l’expulsió de l'associació.
El procediment sancionador s'inicia
d'ofici o bé com a conseqüència d'una denúncia o comunicació. En el termini de
10 dies, la Junta Directiva nomena un instructor/a, que tramita l'expedient
sancionador i proposa la resolució en el termini de 15 dies, amb audiència
prèvia del presumpte infractor/a. La resolució final, que ha de ser motivada i
aprovada per dues terceres parts dels membres de la Junta Directiva, l'adopta
aquest òrgan de govern també dins d'un període de 15 dies.
Contra les sancions per faltes greus
i molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones interessades hi
poden recórrer, davant la primera assemblea general que tingui lloc.
Article 30
L'associació pot ser dissolta si ho acorda
l'Assemblea General, convocada amb caràcter extraordinari expressament per a
aquest fi.
Article 31
1. Un cop acordada la dissolució,
l'Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes tant pel que fa a la
destinació dels béns i drets de l'associació, com a la finalitat, l'extinció i
la liquidació de qualsevol operació pendent.
2. L'Assemblea està facultada per
elegir una comissió liquidadora sempre que ho cregui necessari.
3. Els membres de l'associació estan
exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat queda limitada a
complir les obligacions que ells mateixos hagin contret voluntàriament.
4. El romanent net que resulti de la
liquidació s'ha de lliurar directament a l'entitat pública o privada sense
afany de lucre que dins l'àmbit territorial d'actuació de l'associació hagi
destacat més en la seva activitat a favor d'obres benèfiques.
5. Les funcions de liquidació i
d'execució dels acords a què fan referència els apartats anteriors d'aquest
mateix article són competència de la Junta Directiva si l'Assemblea General no
confereix aquesta missió a una comissió liquidadora especialment designada.