El Dominical. I jo...qui soc?
En alguna altra ocasió ja hem parlat dels
horaris escolars en motiu de les propostes de reforma horària. I és un tema del
que n’anirem parlant, perquè tot i els advertiments especialment de psicòlegs i
neuròlegs sobre els riscos de no dormir les hores que necessitem, porta a
moltes controvèrsies per la dificultat de posar a l’hora opinions i propostes d’aquests
especialistes, del professorat, de les famílies, de l’alumnat, i totes en
relació amb el sistema horari de la nostra societat.
Avui però ens volíem centrar en un dels
aspectes dels que parla l’article “El temps a l’educació” https://diarieducacio.cat/tenim-poc-temps-per-tenir-temps-una-mirada-des-de-la-neurociencia-als-horaris-de-lalumnat/
i és en el “El temps per dedicar al lleure. Temps per lleure vol dir temps que
podem dedicar a nosaltres, sense cap altra mena de preocupació. El públic va
respondre que dedica entre zero i dues hores diàries a aquest aspecte, una
xifra clarament insuficient”.
Actualment és difícil analitzar, o entendre, com
és el lleure en els nostre joves. Quin paral·lelisme hi ha amb el de la nostra
joventut? Nosaltres tampoc dedicàvem el nostre temps exclusivament a llegir, a fer
activitats artístiques, o sortides a la natura, etc. I ara tampoc són tot només
pantalles.
Però potser sí que teníem més temps sense cap
activitat, “perdíem el temps” o estàvem sols (encara que fos tancats a l’habitació
per estar emprenyats amb els nostres pares), sense pantalles. I ens era més
fàcil trobar-nos amb nosaltres mateixos, pensàvem en com érem (de feliços o
desgraciats) però fèiem, potser més que ara, un treball inconscient d’introspecció
i de coneixement d’un mateix. Un coneixement molt necessari en una etapa com l’adolescència.
Les “pantalles” ens posen constantment en relació amb els altres i poc amb
nosaltres mateixos, i ens treuen el temps per a la introspecció. I als joves (també
a nosaltres) els aniria bé tenir estones per perdre el temps, per pensar en com
són, què fan, com els va, etc. No és fàcil però potser hem d’ajudar a que trobin
les maneres, els espais o les estones per fer-ho I que puguin aprendre a
conèixer “qui soc jo”.
Bon diumenge!!!!
AMPA Comunicació
Diumenge 3 de novembre de 2019